12 مه 2023- تزریق انسولین icodec یک بار در هفته، به اندازه ی تزریق یک بار در روز انسولین گلارژین100 واحدی برای کنترل قند خون موثر است، نیاز به تزریقات کمتر انسولین پایه و دوز کمتر انسولین بولوس بدون افزایش نرخ هیپوگلایسمی در بیماران دیابت نوع 2، در کارآزمایی NWARDS 4، از مزیت های این انسولین هفتگی است. یافته های این کارآزمایی در 5 می 2023 در The Lancet منتشر شد.

انسولینآیکودک،یک آنالوگ انسولین پایه است که برای دوز یک بار در هفته مناسب است. پروفسور شانتال ماتیو و همکارانش از دانشگاه کاتولیک لوون، در بلژیک، این مطالعه را با هدف ارزیابی ایمنی و اثربخشیانسولین آیکودک یک بار در هفته در مقابل انسولین یک بار در روز گلارژین U100، در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 طولانی مدت، که تحت رژیم انسولین پایه- بولوس در کارآزمایی ONWARDS 4 قرار داشتند، انجام دادند. کارآزمایی ،ONWARDS 4 یک کارآزمایی فاز 3آ، تصادفی، برچسب باز، چند مرکزی، درمان به قصد هدف وnon-inferiority  است.

این کارآزمایی که به مدت 26 هفته انجام شد، و شامل بزرگسالانی از 80 سایت در 9 کشور (ایالات متحده آمریکا، روسیه، رومانی، هلند، مکزیک، ژاپن، ایتالیا، هند و بلژیک) بود. پانصد و هشتاد و دو شرکت‌کننده به ‌طور تصادفی به نسبت 1:1 در گروه دریافتicodec یک ‌بار در هفته(291 نفر) یا گلارژین U100(291 نفر)همراه با 2 تا 4 تزریق روزانه انسولین بولوس آسپارت، قرار گرفتند.

نتایج ایمنی در مجموعه ای از تجزیه و تحلیل ایمنی شامل همه شرکت‌کنندگان ارزیابی شد که به طور تصادفی برای دریافت حداقل یک دوز از این محصول آزمایشی تخصیص داده شده بودند. پیامد اولیه مطالعه، تغییر در HbA1c از شروع تحقیق تا هفته 26 (مارجین non-inferiority،0.3 درصد امتیازات) بود که در مجموعه تجزیه و تحلیل کامل، یعنی همه شرکت ‌کنندگان به‌طور تصادفی بررسی شد. 17.1 سال میانگین مدت ابتلای شرکت کنندگان به دیابت نوع 2، بود.

این مطالعه به یافته های زیر منجر شد:

· در هفته 26، میانگین تغییرات تخمینی HbA1c در گروه آیکودک 1.16- درصد(مقدار پایه 8.29 درصد) و در گروه گلارژین 1.18- درصد (مقدار پایه 8.31 درصد) بود. که نشان دهنده ی معادل بودن عملکرد آیکودکدر مقابل گلارژین U100  است( تفاوت درمان تخمینی 0.02 درصد امتیازات).

· پنجاه و نه درصداز شرکت کنندگان در گروه icodec و 57 درصد در گروهglargine U100 ، یک عارضه جانبی داشتند.

· سی و پنج عارضه جانبی جدی در 8 درصد از شرکت کنندگان در گروهicodec و 33 عارضه جانبی جدی در 9 درصد از شرکت کنندگانی که گلارژین U100 دریافت کردند، گزارش شد.

· نرخ ترکیبی هیپوگلایسمی سطح 2 و سطح 3 ، بین گروه های درمان مشابه بود. هیچ نگرانی ایمنی جدیدی برایicodec شناسایی نشد.

نقاط قوت کلیدی این آزمایش عبارت بودند از:

· استفاده از دستگاه نظارت مستمر بر قند خون(CGM)

· جمعیت بزرگ، متنوع و چند ملیتی

· نرخ بالای تکمیل کارآزمایی

محدودیت های این مطالعه شامل طراحی برچسب باز و مدت زمان آزمایشی نسبتاً کوتاه بود.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/once-weekly-insulin-icodec-better-than-once-daily-insulin-glargine-for-patients-with-type-2-diabetes-onwards-4-trial-111265